Interview s @deal.with.nature_romi.elischer

 

Priatelia, mám obrovskú radosť z toho, že máme možnosť sa v Dávidovinách znova vidieť. Aj v roku 2021 rozhovory pokračujú. Síce neviem čo nás všetko čaká ale verím tomu, že to bude niečo veľkolepé. Verím, že tento rok bude skvelý. Nech sa deje čokoľvek, nedovoľme aby nám blúdilo mysľou len to zlé. Nedovoľme si každý deň tápať vo vlastných myšlienkách. Tento rok nezasejeme do našich myslí toľko zlého. Viete prečo? Lebo nech sa deje čokoľvek, spolu to zvládneme. Dávidoviny vznikli v zime 2019 a vznikli kvôli vám. Kvôli ľuďom, ktorí sa chcú odreagovať, usmievať... Možno povzbudiť. Dávidoviny sú o vás. Dávidoviny ste vy. Dodávate mi energiu a vieru, že to, čo robím svoj význam má a za to vám chcem poďakovať hneď v úvode. Nechcem čakať na záver ale nevylučujem možnosť, že nájdete poďakovanie aj tam pretože si vás vážim a želám vám všetko dobré v novom roku. Pamätajte, že láska, smiech a iskra v očiach sú tri najvzácnejšie koreniny žitia. Vďaka ním má život tak úžasnú chuť. Poďme ho spolu žiť. Poďme tvoriť náš príbeh 😊.


Dnes tu máme Romi. Romi dáva bundám z druhej ruky druhú šancu, má deal with nature a obrovský talent. Určite na jej tvorbu hoďte očkom- stojí to za to. Som si tým istý. A tá myšlienka? Nie je to úžasné? Presvedčte sa sami.




Romi, vysvetli prosím tvoj deal with nature.

Pod projektom Deal With Nature maľujem osobné motívy výhradne na bundy z druhej ruky. Maľujem buď portréty, alebo častejšie motívy zložené z indícií, ktoré vystihujú samotného budúceho majiteľa. Každý detail projektu sa snažím robiť čo najviac udržateľne, či sa jedná o samotné maľovanie, alebo činnosti spojené s podnikaním. Všetko sa dá robiť vo vzťahu k prírode krajšie. Vždy.


Videl som tvoje výtvory takže mi nie je žiadnym tajomstvom, že kreslíš nádherne ale čo mi tajomstvom je, je to, ako ti napadlo kresliť na bundy z druhej ruky.

Ďakujem. Projekt Deal With Nature vznikol približne štyri roky dozadu a v tom čase som maľovala na tričká a rôzne iné veci, ktoré som kupovala nové. Niekedy v tom období som začala chodiť po miestnych sekáčoch, lebo práve tam sa dali zohnať dosť štýlové veci. V jeden večer som precitla a uvedomila som si, koľko vecí nechceme a vyhadzujeme a že je to škoda, lebo mnohé sú nádherné a kvalitné. Uzavrela som s prírodou deal, že namiesto chŕlenia nových vecí do sveta budem radšej upcyklovať to, čo už tu máme. Tvoriť z odpadu hodnotu.


Tiež viem, že kreslíš len na bundy. Prečo nie aj tričká? Je v tom veľký rozdiel?

Bunda je pevnejší materiál podobný plátnu. Odôvodňujem si to tak, že riflovky sú hodné môjho času a peňazí zákazníkov. Nesú tú hodnotu lepšie ako tričká, ktoré z môjho pohľadu nie sú tak vďačný nadčasový kúsok. Perú sa častejšie a rýchlejšie sa obnosia. Občas navyše natrafím na bundu, ktorá má aj viac ako 20-30 rokov. Znie to šialene, ale tie kúsky sú extra kvalitné a jedinečné. Toto si pri tričkách neviem predstaviť.


Je to všetko kreslené ručné alebo je na to určený stroj? Ako je napríklad šijaci stroj, tak tento by bol maľovací... Neviem, či niečo také existuje ale ak nie, dám si to pantentovať 😀

Túto otázku čítam so smiechom cez slzy a tvárme sa, že si sa ju nespýtal. 😀 Keď si predstavím čas, čo som do tých všetkých búnd dala, tak sa mi to zdá ako celý život. U mňa sú jedinými strojmi ruky a mozog a všetko je maľované ručne a štetcom. Keď ten stroj vymyslíš, ozvi sa. 😀


Ako sa kreslí na bundu? Nepochybujem o tom, že je to neporovnateľne oproti kresleniu na papier.

Je to veľmi špecifické, pretože každú bundu musím namaľovať tak, aby bola pekná a zároveň plne funkčná – teda nositeľná a prateľná. Pri maľovaní na plátno či papier sa táto funkčnosť vyrieši zalakovaním, ak vôbec. Pri maľbe na bundu nemám úplne voľnú ruku, nemôžem spraviť ťah, aký chcem, pretože keď tá vrstva bude príliš hrubá, farba sa mi sperie. Keď bude tenká, bude transparentná a to nechcem. Je potrebná trpezlivosť a cit pre primeraný počet vrstiev. Navyše sa bunda ešte fixuje teplom, takže po domaľovaní pre mňa práca nekončí. Je to zdĺhavý a mravenčí proces a je to celé o praxi.


Sú na to farby špeciálne na textil, či sa delia aj konkrétnejšie, že táto je na riflovinu, táto na bavlnu, a pod.?

Používam ekologické farby na textil. Bližšia materiálová špecifikácia asi nie je. Viem, že na hodváb sa maľuje špeciálnymi farbami, ale ostatné textilné materiály sú pravdepodobne zahrnuté pod názvom´farby na textil´.


Tvoríš z vlastnej hlavy, podľa nejakej makety alebo predstavy a opisu od človeka pre koho kreslíš?

Tvorím z vlastnej hlavy. Mám bujnú fantáziu a tá mi je pri tvorbe motívov najväčším pomocníkom. Nepoužívam žiadne makety a nerobím ani návrhy. Všetko vzniká priamo na bunde a to ma na tom tiež veľmi baví.


Priznám sa, že mám tiež záujem o kresbu na bunde. Nepáčia sa mi vyšívky a prečačkané vzory, ktoré ponúka každý obchod. Síce nie som veľký fanúšik behania po obchodov a priznávam, že možno obchodom krivdím lebo som ich vôbec toľko neprešiel ale zo skúsenosti viem, že sa mi žiadna bunda s výšivkou nepáčila. Keď som natrafil na tvoju tvorbu, hneď som vedel, že o tebe chcem napísať, a že ťa chcem podporiť pretože je to úžasný projekt. Na každej bunde zanecháš kus seba, kus zo svojich pocitov, lásky. Podľa mňa je to práca, ktorú musíš robiť s láskou. Bez nej by bundy nevyzerali tak dobre, ako kvôli tebe vyzerajú.

Ďakujem, Dávid. Tvoj pohľad ma veľmi teší.


Koľko trvá dokončiť jednu bundu? Áno, viem, že chceš napísať, že je to individuálne. Oprav ma ak sa mýlim. Že je to tak? 😀

Je to individuálne 😀 Ešte donedávna som si trvanie na jednu bundu zvykla odhadovať veľmi optimisticky, ale potom som zistila, že nemôžem pracovať 12 hodín denne, lebo v tridsiatke môžem dať krížom a krčnej chrbtici zbohom. Takže ak berieme bežné pracovné dni, od komunikácie, cez zháňanie vhodnej bundy, vymýšľanie motívu, maľovanie až po fixovanie farieb, pranie, administratívu a odoslanie je to práca na cca 3-4 dni. Moje maľby sú stále viac a viac detailné a zákazníci náročnejší, čo mi nevadí a som za to rada, ale všetko to chce čas a pochopenie.


Ako najkratšie a ako najdlhšie si na bunde pracovala?

Na toto neviem presne odpovedať, opäť to závisí od motívu. Ak ide o niečo malé, napríklad na prednej strane bundy, môže to trvať 4-5 hodín a naopak pri väčšom detailnom motíve strávim len maľovaním aj 20-25 hodín. Občas je to aj dlhšie, toto je dopredu neodhadnuteľná vec.



Som tvojim budúcim zákazníkom takže sa ťa narovinu spýtam ale predtým ťa budem citovať. „Dávam bundám z druhej ruky druhú šancu“: Chápem správne, že keby nemám vhodnú bundu na pokreslenie, tak mi ju vieš zaobstarať?

Maľujem na bundy z druhej ruky a potom tie, ktoré majú zákazníci doma. Mojím cieľom je nekupovať na tento účel novú bundu. Takže áno, ak doma žiadnu rifľovku nemáš, rada ti podľa požiadaviek na veľkosť, farbu a typ zoženiem vhodnú.


Pri otázke vyššie mi napadlo... Je nejaká bunda nevhodná alebo kreslíš na všetky typy materiálu?

Maľujem na všetky typy rifľoviny, ale preferujem tie klasické pevné vintage kúsky.


Romi, máš pri tom všetkom aj čas na hobby?

Toto je moje hobby. 😀 Často sa strácam v tom kedy pracujem a kedy už nie. Ak je človek sám sebe pánom, je to veľká sloboda ale ešte väčšia zodpovednosť. Sloboda znamená sebadisciplína. S časom sa stále učím pracovať a je to jedna z najťažších úloh. Ale áno, nachádzam ho.


Ako si najradšej užívaš deň, ak momentálne nemaľuješ?

Cez víkendy chodíme po horách, výletoch, alebo si len tak pozrieme Netflix. Mám rada izbové kviety a objavujem čaro ich pestovania. Môj cieľ je vytvoriť si džunglu, tak toto má momentálne moju pozornosť.




Máš deal s prírodou. Tráviš v nej veľa času?

Snažím sa čo najviac. Raz by som chcela, aby sme bývali niekde pod lesom a džunglu mali aj vnútri aj vonku. Príroda je neskutočný výmysel. Neberiem si tam mobil, obdivujem krásy a vypínam svet bežných dní.




V každom rozhovore je minimálne jedna otázka, ktorá... Ktorá sa zdá na prvý pohľad... Možno aj na desiaty pohľad zbytočná a ty sa jej rovnako nevyhneš 😀

Chcela by si vedieť všetko, čo si ľudia myslia?

Nie. Rovnako ako by som nechcela vedieť, čo si ľudia o mne hovoria pred inými. Možno to znie zvláštne, ale tak, ako ľudia pred tebou hovoria o iných, tak hovoria aj o tebe. A to je desivé. Tak ja to radšej nechcem vedieť. A ak majú ľudia v hlave taký bordel ako ja, tak to tiež radšej nechcem vidieť. 😀


Tak, a je to tu. Naozaj sme prišli až k záveru. Ďakujem každému z vás, kto dal Dávidovinám šancu. Rád som vás tu znova "videl“. Vážim si to 😊


Romi, chceš čitateľom niečo odkázať? Zvyšok článku je už len tvoj 😊

Dávidovi ďakujem za rozhovor a vám za prečítanie. Buďte na seba dobrí. Hlavne v tejto dobe to veľmi potrebujeme. 





autor Dávid Matuš

IG: davidmatus_

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Interview s @alwe_brh

Interview s @mattias.art_tattoostudio