Interview s @poeziajedla


Ahojte. Dnes je tu s nami, i keď len cez písmenká Gabriel Peter. Šéfkuchár a majiteľ reštaurácie s kreatívnym myslením. Dovolím si nazvať ho inovátorom, ktorý rád experimentuje s rôznymi chuťami a s tými najlepšími sa delí s ostatnými milovníkmi, nadšencami jedál ale aj s každým hladovcom či pahltníkom za ktorého sa považujem aj ja. Proste s každým. Pri písaní tohto úvodu už niečo viem. Niečo, čo vám prezradím. Je to zaujímavý rozhovor a myslím, že sa máte na čo tešiť. Budem rád keď zanecháte spätnú väzbu, či už so mnou budete súhlasiť alebo nie. Buď komentárom pod článkom alebo na instagrame. Na váš názor sa veľmi teším. Nebudem dlhšie zdržiavať a poďme sa zahryznúť do nového rozhovoru.



Ako v tebe vzplanula tvoja láska k jedlu?

Ku hrncom som inklinoval už od detstva. Nakoľko som vyrastal len s mamou, stále som bol ako dieťa pri nej a učil sa. Ako dieťa ma bavilo miesiť cesto, byť nápomocný, cítiť rôzne vône a vždy byť prekvapený z výsledku. Vždy ma bavilo niečo tvoriť. "Vyskladať hrad zo zrniek piesku." Priznávam sa, že ma baví poézia a amatérsky sa jej venujem a preto aj jedlo je pre mňa poéziou. Spájať slová, ingrediencie, verše, koreniny, až po zaujímavý výsledok. Jedlom sa zaoberám do hĺbky chuti. Baví ma, že ma dokáže stále niečo prekvapiť a svet je tak krásne pestrý a plný vôní čo čakajú na preskúmanie. Jedlo je láska, ktorú si človek zvolí asi doživotne.


Páni, z teba tá láska k jedlu skutočne srší. Stačí ti pár slov na to aby si mi spravil chuť na čokoľvek, čo by bolo od teba 😂. Ešte si mládenec takže to nebolo tak dávno, preto sa ťa chcem spýtať, či si pamätáš na tvoje prvé jedlo, ktoré si ukuchtil.

Mám rád kreatívne veci, chute a kombinácie. Našťastie mám chuťovú pamäť, tak často, keď aj experimentujem, v hlave si to predstavím a viem ako to bude pravdepodobne chutiť.

Fuuuha, tak to si veru asi nespomeniem 😊. Mladý sa veru stále cítim, aj keď mám už 30 😀 ale prvé jedlo... hmmm... Myslím, že fánky alebo dukátové buchtičky 😊


Dukátové buchtičky, mňamka 😀. Nepochybujem o tvojich kulinárskych schopnostiach ale som si istý, že najlepšie robí moja mamina 😊. Budem znieť ako nevzdelanec ale... Čo sú fánky?

Veru, maminy sú vždy najlepšie kuchárky 😊.

V pohodičke, nik na svete nevie všetko. Fánky sú také tradičné fašiangové folklórne sladkosti. Je to niečo ako šiška, akurát, že sa nerobia plnené. Predstav si taký malý sladký langoš na 2-3 hryzy posypaný práškovým a škoricovým cukrom. Niekedy skús, je to veľmi ľahké a receptov nájdeš na nete určite habadej. Je to síce smažené a nezdravé, ale nedá sa toho dojesť 😊


Zdravé, nezdravé, nerobím rozdiely. Prečo riskovať, že by sa nejaké jedlo urazilo? 😂 Je jedlo pred ktorým máš rešpekt? Neviem prečo, ale donedávna som si myslel, že neviem robiť palacinky. Zdalo sa mi to komplikované kým som to neskúsil. Teraz sa to síce prenieslo na bryndzové halušky ale aj tie sa určite niekedy pokúsim spraviť 😀. Máš tiež nejaké také jedlo alebo máš všetky recepty v malíčku?

Čo sa týka rešpektu ku robeniu jedla, tak nemám asi pred ničím zábrany 😊. Ale jasné, že sú veci, ktoré mi až tak nejdú. Odpaľované cesto mi nejde vôbec, alebo čo sa týka komplikovanejších sladkostí a dezertov... Radšej ti odvaľkám 200 roliek sushi ako napiecť 10 veterníkov 😊. Zbožňujem sladké ale s mojimi rukami nemajú cukrovinky dobrý vzťah.

Neboj, bryndzové halušky sú úplne jednoduchá a rýchla vec. Keď budeš mať správny pomet cesta, ani moc liate, ani moc husté, tak máš polku víťazstva pred sebou. Podstatné je skúšať. Aj mne sa mnohokrát nepodarilo veľa skúšok a experimentov, ale o tom je život. Nevzdať sa a skúšať znova.


Pravda Gabriel. Rád opakujem, že neprehral ten, kto spadol. Človek prehrá jedine keď odmietne vstať a skúsiť to znova. Spomínal si experimenty. Takže si vymýšľaš aj vlastné recepty?

Jasné, že vymýšľam aj vlastné jedlá. Len ich neviem zaradiť do žiadnej kategórie 😊. Rád kombinujem. Dokážem ti skrížiť Indiu s Japonskom, alebo Francúzsko s Ruskom a výsledok je chutný 😊. Samozrejme nepoznám všetky recepty, ale prečo neskombinovať niečo, čo môže priniesť chuťovo zaujímavý výsledok?


Sú tvoje kulinárske výtvory aj súčasťou menu alebo skúšať nové kombinácie doma a v reštaurácii podávaš len overené pochutiny?

Najskôr si moje výtvory overím, vyskúšam, dotiahnem chuťovo do mojej spokojnosti a až potom podávam finálny výsledok. Najskôr musím byť na 100% spokojný, predtým než to dám ľuďom.


Takže máš ako šéfkuchár úplnú slobodu v rozhodovaní čo pridať na jedálny lístok?

Po pár rokoch šetrenia sa nám s kamarátom, šéfkuchárom z inej reštaurácie, otvoriť minulý rok v septembri takú malú reštiku... také bistro na lepšej úrovni by som povedal 😊. Takže áno, rozhodujem o všetkom. Ak mám však pochybnosti o nejakom jedlo, či to nie je až priveľmi iné, respektíve až veľmi odlišné pre ľudí, tak sa poradím s kolegom. Nakoľko "ordinujeme" v menšom meste a ja som bol vždy zvyknutý variť vo väčších mestách, je mi kolega dobrým poradcom, keďže je domáci. Snaží sa ma udržať nohami na zemi 😊


Sny sa plnia. Často o tom píšem a ešte častejšie rozprávam 😊. Ale ty znieš trochu záhadne. Prezradíš nám o akom menšom meste je reč? 😀

Nemšová, NEUS Bistro. Kedykoľvek si vítaný a každý pocestný 😊, ako som to zhrnul aj do uvítacieho príbehu 😊. Ja som záhadný väčšinu života 😀.


Tvoje pozvanie s radosťou prijímam 😊. Milujem dobré jedlo a verím tomu, že nie som sám, kto príde ulahodiť svojím chuťovým pohárikom 😊. Raz si mi spomínal akcie a cateringy. Konalo sa to u vás? Už myslím dopredu a viem si v NEUS predstaviť besedu, ktorú chcem usporiadať pre čitateľov mojich kníh 😊.

Si srdečne vítaný kedykoľvek budeš mať cestu okolo. Catering vozíme ľuďom z okolia, ktorí si objednajú a akcie sme mali len maličké. Na terasu sa nám zmestí okolo 60 ľudí ale žiaľ reštauračnú vnútornú časť máme menšiu. Máme len 26 miest na sedenie. Určite sa dá aj beseda zorganizovať, ak by si chcel, žiaľ kapacitne by sme nedokázali zmestiť viacej ľudí.


To nevadí, aspoň u vás prevláda rodinná atmosféra 😊. Čo ma privádza k otázke, pamätáš si tvoje obľúbené jedlo z detstva?

To je tiež pravda 😊. Fuuuha, vieš čo, ani si nepamätám poriadne, lebo ja som mal rád všetko. Nad ničím som neohrnul nos. Ja som praktický človek, ktorý sa poteší všetkému 😊.


Niečo mi vraví, že ti to stále zostalo 😊. Prezradíš nám tvoje ďalšie ambície alebo si ich chceš nechať pre seba? Keďže si záhadný väčšinu života 😂.

Vieš, ja to beriem tak, že vnímam ako je na celom svete, ako žijú ľudia v chudobnejších častiach sveta... Ako jasné, nie som žiadny záchranca sveta, ani moralizátor, ale vezmi si, že v takej Indii, Ázii, Afrike, sa ľudia potešia aj surovému zemiaku... Ja sám dávam ľuďom to najlepšie, ale viem, že sú miesta, kde takúto možnosť voľby nemajú.

Tak sú veci, ktoré si nechávam pre seba, ale sú aj plány, ktoré si chcem splniť. Túžim rozbehnúť jeden videokanál o varení, kde to bude rozdelené na druhy jedál podľa náročnosti, nákladov na jedlo a podľa krajín z ktorých to pochádza 😀. Nič komplikované, len na to potrebujem troška času. Potom ešte plánujem rozbehnúť ďalšie tri veci 😀. Potreboval by som 68 hodinový deň a naučiť sa nespať, aby som to všetko stihol 😀.


Sú to krásne vízie. Je toho dosť ale zabudni na predstavu, že sa s tým musíš ponáhľať a všetko naraz aby si to stihol. Zameraj sa vždy len na jedno a nezačínaj so žiadnym iným projektom kým nedokončíš ten, ktorý si už začal. Uvidíš, že to potom pôjde ľahšie a ešte ti aj zostane nejaké to zrnko času 😀.

Zaujíma ma, či máš prehľad o vašich zákazníkoch takže... Vieš, ktoré je to jedlo, ktoré si pýtajú najčastejšie? 😀

Ja som v tomto hrozný. Naplánujem si vždy veľa projektov a potom ich pomaly dokončujem. Ale často to vychádza aj tak, že finišujem v jednom čase všetko.

Áno, mám prehľad a často chodím aj medzi zákazníkov, keď mám troška času medzi varením a komunikujem  s nimi. Zväčša to býva tak, že ľudia vyskúšajú jedno a vyskúšajú celý lístok.



Vieš čo? Od teba by som skúsil aj ten lístok ale... určite aj nejaké iné jedlo 😂. Je milé, že si v spojení so zákazníkmi. Od nich sa dozvieš najviac čo sa týka názoru na NEUS 😊. Zostáva ti pri tom všetkom aj čas na iné aktivity?

To áno. Názor od ľudí je veľmi podstatný lebo oni formujú to, o čo je najväčší záujem. Jedna stránka je tá, že pomaly ľudí učím na moje netradičné veci v meste, ako je poké bowl, ázijské jedlá, latino veci... A druhá stránka je tá, že ľudia potrebujú aj niečo tradičné, zaužívané "slovenské", ako sú rebrá, halušky, burgre... Veci, čo poznajú. Aj do takých jedál však vložím štipku inakosti a môj rukopis.

Veru, čas na iné aktivity veľmi nemám. 80% môjho času venujem vareniu a všetkému čo s tým súvisí, vrátane vedenia podniku. Voľný čas, ktorý mi zostáva momentálne venujem dokončovaniu albumu, ktorý vyjde v priebehu augusta ako free digital relase, ale plánujem spraviť aj okolo 300 hmatateľných nosičov. Dvaja kamaráti, profi fotografovia, sa mi postarali o úžasný booklet, tak by bola škoda to nevytlačiť 😊.

Hneď po dokončení tohto projektu sa vrhám na ďalší 😀, lebo ako vravím "Keď múza podáva dlaň a šepká čo robiť, neodvracaj tvár a pozorne počúvaj..."


Teraz si ma milo zaskočil lebo o tvojom albume som ani ja nevedel a to som si myslel, že presne viem akým smerom sa bude rozhovor rozvíjať 😀... A to bolo prvýkrát lebo zvyčajne ani netuším čo všetko v rozhovore bude... Možno by som sa mal na každý pripravovať lepšie ale na druhú stranu... Páči sa mi keď som na konci rozhovoru prekvapený preto asi zostanem verný improvizácii 😂.

Tak nám o albume niečo prezraď, na čo sa môžeme tešiť?

To je na živote krásne, prekvapenia. Veci nečakané, čo potom potešia. Improvizácia je najlepšia, potom je to o spontánnosti. Vezmi si, že školy nás na niečo pripravovali, biflili sme sa poučky a vzorce lenže život sám nás na nič nepripraví...

Album bude o všetkom, o svete, samote, ľuďoch, vzťahoch, narúšaní súkromia, kde sme začali, kam smerujeme, kým sme sa stali, čo je pre nás zábava, práca, hudba... Z čoho máme strach, kam až siaha vesmír, kde končia naše dejiny, čo je pre nás sloboda, leto, zima... Akú hodnotu má voda, láska, ľudia medzi sebou. Všetko je to taká psychohygiena.

A neboj, neberiem drogy 😀. Len sa vecami vždy zaoberám do hĺbky. To máš ako pri jedle. Napríklad si povieš, woooow ten segedín je megaaa dobrý. Ale otázka je prečo 😀. Aké je v ňom mäso, odkiaľ je? Aká tam bola použitá kapusta, aké koreniny, koľko sa to restovalo a dusilo, koľko musel odležať, aby bol tak dobrý a chute sa rovnomerne uležali do každého sústa? Jeden môj kamarát mi vravieva "Si viacej deep, než Bajkal" 😀

Vieš čo je podľa mňa na živote najťažšie? Že jestvujú otázky, na ktoré nikdy nedostaneme odpovede.


Píšeš v množnom čísle. Koho tým myslíš? Všetkých ľudí alebo seba a blízkych? Podľa mňa je fascinujúce, že sa stále objavujú nové otázky a záhady. Vedieť všetko, mať vždy pravdu a byť vždy najlepší by bola nuda.

Myslím ľudí s ktorými som prišiel do kontaktu a v ich životoch som sa stal aj súčasťou ako oni mojou. Preto v množnom čísle 😊

To áno, súhlasím. Je to krásne a fascinujúce, len pre mňa aj troška smutno-desivé. Ja by som rád poznal odpoveď na všetko 😊. Nepotrebujem mať pravdu, ani s nikým nesúťažím a najlepší nikdy nebudem v ničom ani zďaleka, len je milión vecí čo ma zaujíma a rád by som poznal odpovede 😊.


Každopádne ti držím palce pri hľadaní odpovedí 😊. Nevýhoda toho, keď nejakú objavíš je, že sa hneď objaví ďalšia otázka 😀. Vrátim sa ešte k tvojmu albumu. Aký v ňom nájdeme žáner?

Ďakujem. Podobne aj ja tebe držím palce. To áno, odpoveď na otázku je nahradená ďalšími dvoma otázkami. Je to ako nekonečná hydra, ktorej dorastajú hlavy 😊. Robím niečo medzi rapom, slamom a recitáciou básní na zamyslenie 😊.

Ale rap to nie je, lebo nie som egoista, ani gangster. Taktiež ani slam poetry, lebo na to nie je dostatočné drsné a recitácie sú len v rámci mojich limitov hlasu 😊. Som taký "rečník amatér" 😊.


Tak to som veľmi zvedavý. Kedy presne by mal vyjsť na svetlo sveta v prvej digitálnej podobe?

Viem určite, že v auguste ale neviem ešte ktorý deň. Ešte mi chýba nahrať tri skladby, 19 mám hotových 😊. Ak by si chcel, môžem ti poslať jednu z vecí. Povieš mi tvoj názor.



Jasné, rád 😊 ale budem pri tom úplne úprimný 😊.

Dohodnuté. Súhlasím s tebou a budem za to vďačný.


Je to podľa mňa zaujímavý rozhovor, čo si myslíš ty Gabriel? 😀

Súhlasím s tebou. Myslím, že si človek s dobrým srdcom a veľkým rozhľadom. A to si ja na ľuďoch veľmi vážim. Najmä keď človek nežije v šablónach, ale plní si svoje sny. Rozhovor môžeme viesť aj do roku 2022 😀 ak ti nevadí, že neodpovedám až tak často.


Chápem to. Nedá sa stále sedieť pri tých sociálnych sieťach keď chce človek žiť hlavne ten pravý život, ktorý je navôkol a nie v mobile 😊. Takže mi to nevadí 😀. Ešte ti vymýšľam nejakú od veci otázku tak nám zatiaľ pokojne napíš, čo ťa dnes najviac potešilo, čo ti dnes spravilo radosť? 😊

Dnes ma potešilo, že mi bude veľmi dobrý kamarát chodiť pomáhať cez leto na podnik. Začali mu na VŠ prázdniny, tak budem mať troška pomoci pri sebe 😊


Posledná otázka. Predstav si, že sa ti kvôli niečomu stále opakuje jeden a ten istý deň, tak ako vo filme Na hromnice o den více. Ty máš to šťastie, že si ten deň môžeš vybrať sám. Ktorý by to bol? 😀

Fuuuha, dátum ti nepoviem, ale  určite by to bol deň kedy som so svojimi ľuďmi, ktorých mám rád. Priznám sa, že by to nebol žiadny pracovný, ale taký kde mám všetkých pokope. Každý býva na inom kúte a stáva sa tak raz za rok, že sa moja partia ôsmich ľudí stretne pokope.


Pekná odpoveď 😊. Ďakujem každému čitateľovi, ktorý sa dostal až sem. Vážim si vašu priazeň a podporu. Síce to robíme pre vás ale vy mi odovzdávate omnoho viac. Ďakujem vám a teším sa keď sa zas "stretneme" pri ďalšom rozhovore 😊.

Aj tebe ďakujem Gabriel, že si tu s nami na pár písmen pobudol 😀 záver je už len tvoj. Keď máš niečo na srdci, čo by si ešte chcel povedať alebo odkázať naším čitateľom, tak ťa už nebudem prerušovať. Už je to len v tvojich rukách 😀.

Želám vám všetkým nádherný deň a prosím, usmejte sa 😊

Želám ti a všetkým čitateľom najmä veľa zdravia. V týchto ťažkých časoch a ešte v tých čo nadídu je toho zdravia potreba najviac. Podstatné je veriť vo svoje sny a ísť si za tým. Každému prajem, aby veril sám v seba a nikdy sa nevzdával. Nie je podstatné aké je jazero veľké, dôležité je neprestať plávať na druhý breh.

Ďakujem za príjemnú debatu a nech vás všetkých zdravie, pozitívne myslenie a energia sprevádzajú na každom kroku.





Dávid Matuš

@davidmatus_

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Interview s @alwe_brh

Interview s @mattias.art_tattoostudio

Interview s @deal.with.nature_romi.elischer