Interview s @karvasmartin alias @kniznysmad.sk

 

Priatelia, už je to rok. Dávidoviny sú tu s nami už rok a ja cítim, že je najvyšší čas priznať sa. Priznávam, že som vďačný za to, že vznikli a som vďačný vám. Nepýtajte sa ma za čo lebo mojou odpoveďou by vždy bolo "Za veľa". 😊
Vítam tu Maťa. Som vďačný aj za to, že ho poznám. Maťo je prvý človek komu som o Dávidovinách povedal. Teda... povedal som mu o tom, že chcem skúsiť robiť rozhovory s ľuďmi. Všetci sme jedineční preto viem, že každý rozhovor bude rovnako výnimočný. Nebol som si istý, ako majú vyzerať. Bola to len malinká predstava. Maťo navrhol blog a povedal "Choď do toho." "Skús to!" Tak som skúsil a dnes je to už rok. Bláznivé. Skutočne je bláznivé ako to ubehlo a že ste im venovali svoju priazeň. Ste skvelí 😊

Martin, založil si Knižný smäd. Je to kúzelné miesto nie len o knihách. V mojich očiach je to naozajstné kúzelné miesto, nepreháňam, lebo si pamätám ako si mi spomínal, že by si sa chcel venovať knižnému blogu. Odkedy ťa poznám, vždy ťa srdce priťahovalo k tomuto umeniu, a ja mám radosť z toho, že sa ti podarilo tvoju túžbu uskutočniť.




Čo všetko pre teba Knižný smäd znamená?

V prvom rade chcem povedať Dávid, že ma veľmi teší tvoje doslova až poetické vnímanie tohto knižného projektu 😊 Básnika v sebe nezaprieš.Ale teraz naspäť k tvojej otázke. Knižný smäd pre mňa predstavuje priestor pre sebarealizáciu. Mnoho z nás má svoju prácu, ktorá nás živí. Chodíme tam dennodenne a odovzdávame jej svoj čas, energiu aj myšlienky. Do akej miery však v tejto práci nachádzame sami seba? Narážam na to, čo nerobíme len z potreby uživiť seba a svoju rodinu. Každý potrebuje naplniť aj tento rozmer, aby dal čo najväčší priestor svojej osobnosti a kreativite. Ja som chcel vytvoriť niečo, čo bude na jednej strane mojou "psychohygienou“, priestorom pre sebarealizáciu a zároveň niečo, čo bude mať prínos aj navonok.


Prezraď nám, ako vznikal? Pamätáš si ešte jeho úplné začiatky, keď sa ti tento nápad zrodil v hlave?

Samozrejme, pamätám si, ale vnímam to predovšetkým ako proces. Neobjavil som koleso, len som začal postupne prepájať svoje záujmy s vlastnou kreativitou a skúsenosťami. Knižný smäd v podobe ako ho poznáš dnes vznikol v septembri 2018. Dá sa povedať, že to bol pre mňa rok zmien. Po troch rokoch som odišiel z knižnej sféry, na ktorú mám veľa skvelých spomienok, nepochybne aj vďaka tebe, keďže práve tam sme sa spoznali 😉.

3.septembra 2018 som pridal prvý príspevok na instagram. Presnejšie išlo o dve knižné novinky. Počas práce v kníhkupectve človek získa prehľaď v tom, čo vychádza. Myslím, že to veľmi dobre poznáš, ako každý, kto pracoval v kníhkupectve (prácu kníhkupca považujem doteraz za najčarovnejšie povolanie). Ako manažér kníhkupectva objednávaš každý týždeň kvantum kníh, aby na pultoch nič nechýbalo. Proste prehľad v knižnom svete sa stane prirodzenou súčasťou tvojho života a tak som začal informovať o knižných novinkách na instagrame. Uvedomoval som si, že len instagram a facebook mi stačiť nebude. Potreboval som priestor pre kontent. Uvažoval som nad blogom, no pohrával som sa aj s myšlienkou: Prečo nie rovno vlastný web? A tak, v januári 2019 uzrel svetlo sveta web kniznysmad.sk.

Len pre zaujímavosť, blog Knižný smäd už existoval. Presne na tejto platforme, na ktorej je teraz tvoj blog. Vytvoril som ho ešte v roku 2017 a bol postavený na recenziách. Nevenoval som sa mu systematicky a časom upadol. Bol však dôležitým krokom k dnešnej podobe Knižného smädu.





Chopím sa iniciatívy a áno, budem tak smelý!

Vážim si každého, kto venuje pozornosť nášmu rozhovoru a preto to chcem našim čitateľom uľahčiť najviac ako to je v mojich silách. Nemusíte nič vypisovať, stačí len jeden klik.

Srdečne vás všetkých pozývam do Knižného smädu 😊


Prinášaš nám aj množstvo článkov zo sveta kníh a veľa ďalších pozoruhodných zaujímavostí. Kvôli tebe viem, čo znamená slovo abibliofóbia. Kvôli tebe viem, že také slovo vôbec existuje. Ako k tebe tieto informácie prichádzajú? Tie zaujímavosti sú skutočne rôznorodé. Máš taký obrovský prehľad alebo k tebe tie informácie prídu náhodou, a povieš si, že toto proste potrebuješ posunúť ďalej?

Určite by som chcel aby bolo týchto článkov omnoho viac, najmä aby som si našiel viac času na zaujímavé témy, ktoré by som spracoval. Bavila ma napr. séria rozhovorov s vydavateľstvami. Tento rok mi priniesol skvelú spoluprácu s Ikarom, predovšetkým s Milanom Bunom, online marketingovým manažérom Ikaru a knižným publicistom v jednej osobe. Pravidelné články o knižných novinkách jednoznačne obohatili stránku a dodali jej pravidelný obsah, za čo som veľmi vďačný.

Čo sa týka môjho prehľadu, rád si ho rozširujem, no v dnešnej dobe plnej informácií a množstva zdrojov, nie je možné mať prehľad vo všetkom, aj keď často mám pocit, (najmä pri čítaní facebookových diskusií), že tu máme pretlak „odborníkov na všetko.“ Ani ja som spočiatku netušil, že spomínaný pojem abibliofóbia vôbec existuje, narazil som na neho náhodne, no zaujalo ma, že takáto fóbia tu vôbec je a veľa knihomoľov s ňou má určite skúsenosti 😊 A tak som sa rozhodol, že kontent doplním o stručné, ale zaujímavé fakty zo sveta kníh a literatúry. 


Od jeho založenia si s Knižným smädom prešiel kus cesty. Odkryješ nám trochu z budúcnosti? Čo nás v Knižnom smäde čaká? Knižný smäd má okrem instagramového účtu aj spomínanú vlastnú stránku. Máš s ním nejaké ďalšie plány?

Ako som už spomínal, Knižný smäd vznikol ako priestor pre moju sebarealizáciu, no chcem, aby pokračoval ako priestor, kde sa môžu realizovať aj iní ľudia, prespievaním kvalitných článkov, či prinášaním zaujímavých konceptov, ktoré by stránku posunuli ešte ďalej. Tam vidím budúcnosť. Viem, že je tu veľmi veľa šikovných bookblogerov/bookblogeriek, ktorí/-é by sa radi podelili o zážitok z dobrej knihy. Mojím cieľom a snom v blízkej dobe je, aby mal Knižný smäd aspoň 5 až 6 pravidelne prospievajúcich autorov. Úplne ideálne by bolo, keby si každý našiel svoju oblasť/žáner so zameraním článkov.


Môžeme sa tešiť aj na nové súťaže?

Jednoznačne. Len minulý týždeň som spustil súťaž o celkovo 18 kníh, ktorá potrvá do Vianoc. Každý týždeň vyhrá niekto 3 knihy. K dnešnému dňu sa zapojilo už 300 ľudí, čo považujem za skvelé číslo. Posledný výherca/výherkyňa bude známy/-a na Štedrý deň. Info k súťaži je dostupné na instagrame, facebooku a webe kniznysmad.sk.


Asi si vyžaduje veľké úsilie a veľa času na to, aby si bol v obraze, vedel o všetkých knižných novinkách a zaujímavostiach. Koľko hodín denne zaberá to všetko, čo robíš len pre nás: knižných nadšencov?

Samozrejme tomu musí človek obetovať určitý čas, ako všetkému na čom pracuješ a chceš aby to fungovalo a napredovalo. Je dôležité vytvoriť si systematickosť, aby vznikla pravidelnosť a hlavne je potrebné mať jasnú predstavu akým smerom sa chceš uberať, ostatné vylepšenia sa pridajú po ceste. Keďže mám v tom už svoj systém, príspevky mi zaberú minimum času. Horšie s časom to je, keď ma kopne múza a chcem niečo vylepšiť, prípadne doplniť niečo nové. Ale mám rád tento "newtonovský“ pocit, keď ti spadne pomyslené jablko na hlavu a pustíš sa do práce😊. Vtedy čas plynie rýchlejšie, ale vieš, že to stojí za to. Teší ma, že táto moja záľuba ma zároveň posúva ďalej a stavia ma do pozícií ako napr. manažér projektu, webdizajnér a adminsitrátor, grafik, kreatívec, social media manažér, autor článkov. Viem, že je tu ešte veľký priestor na zlepšenie, ale s istotou môžem povedať, že celý projekt je po všetkých stránkach omnoho ďalej ako bol na začiatku. Neupadá, ale napreduje a to je pre mňa dôležité.


Pýtam sa lebo okrem Knižného smädu máš určite aj iné záľuby. Čo rád robíš, keď práve neplávaš v oceáne kníh?

S tým oceánom kníh si dal krásnu metaforu, ale musím to uviesť trošku na pravú mieru, aby to nevyzeralo nerealisticky. Mám rád knihy, baví ma byť súčasťou knižného sveta, no nie som ukážkový knihomoľ, ktorý číta každý deň a len čo skončí jednu knihu, začína s druhou. Krivdil by som skutočným knihomoľom 😊. Je pravda, že vždy mám niečo rozčítané, ale nie každý deň sa k tomu dostanem. Zbožňujem kinematografiu, s priateľkou sme momentálne našli záľubu v dokumentoch na Netflixe. Rád si zájdem do posilky, aj keď tento rok pri vyslovení tejto myšlienky sarkastický hlas vo mne vždy poznamená: "No to určite!“ Pri otázke týkajúcej sa mojich záľub nemôžem vynechať dobré jedlo a cestovanie. Tieto dve veci rád často prepájam.


Rád spoznávaš nové krajiny. Pri tomto by som sa na chvíľu pozastavil. Ktoré miesto v tebe zanechalo najväčšiu stopu a prečo?

Áno, veľmi. Za posledných 10 rokov sa stalo cestovanie mojou prirodzenou súčasťou. O to viac pociťujem deficit práve v aktuálnej situácii. Teraz je však potrebné správať sa zodpovedne a veriť, že časom sa to vráti do normálu, alebo aspoň k niečomu, čo tak môžeme nazvať.


Z hľadiska cestovateľského zážitku sa mi viaže najsilnejšia emócia k Machu Picchu, pretože to bolo miesto, ktoré ma ani na moment nesklamalo, ale dokázalo ma ešte viac príjemne prekvapiť. Realita býva často taká, že tvoje očakávania sú vďaka skvelej reklame cestovných kancelárií nadnesenejšie a už si tak nevážiš to, čo vidíš, ale rozmýšľaš o tom, čo si čakal, že uvidíš. Tuto som ten pocit nemal a veľké množstvo turistov sa v tomto Meste bohov roztratilo...


Čo je tvoja najväčšia motivácia vycestovať?

Páči sa mi ten pocit zmeniť prostredie, spoznať niečo nové, ochutnať dobré jedlo, stráviť čas s človekom alebo ľuďmi, ktorých mám rád v inom prostredí a kultúre.

















Ktorú krajinu by si najradšej navštívil a čo ťa na nej najviac láka?

Posledné roky ma to ťahá len do Európy, ale rád by som ešte navštívil Japonsko, Nový Zéland a Island. Na Islande a Novom Zélande ma láka hlavne krajina a Japonsko ma fascinuje aj kultúrou.


Keby sa môžeš preniesť do jedného- akéhokoľvek knižného príbehu, ktorý by to bol?

Do Orwellovho 1984, ale nie je to kniha, v ktorej by som rád ostal. Len zažil atmosféru tej knihy na vlastnej koži, aby som ju nemusel nikdy zažívať v realite. Odporúčal by som preniesť sa tam mnohým ľuďom, aby pochopili, čo je skutočná totalita a nevideli za všetkým zotročenie a konšpiráciu 😊.


S Maťom sme spolu pracovali, spolupracovali sme aj na jednej súťaži v Knižnom smäde o knihu Vyryté do dreva a myslím, že ho poznám už pár rokov na to, aby som bez váhania povedal, že je to veľmi kreatívny človek. Okrem cestovania, povieš nám pár tvojich plánov do budúcna?

Dávid je tiež veľmi kreatívny človek, dokazuje to už len to, koľko otázok si na mňa pripravil. Skutočne som si pri niektorých myslel, že sú v nich už aj moje odpovede. :D Je proste vždy precízny v tom, čo robí 😉. A čo moje plány do budúcna? Momentálne som v takom útlmovom režime, hneď ako sa dostaneme z tejto situácie a uvoľnia sa opatrenia, uvoľní sa aj moja myseľ v plánovaní. Ale jednoznačne, ako som už spomenul, chcem posunúť Knižný smäd ďalej.


Martin, záver rozhovoru patrí tebe. Ja ti do neho nebudem nijak skákať, čokoľvek chceš našim čitateľom odkázať, tento priestor je len tvoj. Ja ti chcem poďakovať za to, že si bol ochotný odpovedať na pár otázok. Dúfam, že to boli otázky, ktoré nenudili a zároveň spoločne s tvojimi odpoveďami zanechali niečo pozitívne. Ďakujem ti Maťo :)

Ďakujem aj drahým čitateľkám a čitateľom. Spravili ste mi obrovskú radosť tým, že ste tu zavítali a želám vám nádherný zvyšok dňa 😊

Nakoľko som pri väčšine tvojich otázok stručnosťou rozhodne neoplýval, dovolím si byť stručný aspoň na záver 😊. Prajem ti nech sa ti v tvoje básnickej záľube a zároveň kariére naďalej darí, nech robí šťastným teba, ako aj tvojich čitateľov. Ďakujem, že si ma takto pred sviatkami vyspovedal :D Prajem ti nech Dávidoviny napredujú, aby počet tvojich čitateľov stále rástol.





autor

Dávid Matuš

@davidmatus_

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Interview s @alwe_brh

Interview s @mattias.art_tattoostudio

Interview s @deal.with.nature_romi.elischer