Interview so Stanislavom Hoferekom

 

Stanislav bez pochýb patrí medzi najaktívnejších ľudí, ktorých poznám. Ako to myslím sa dozviete za chvíľu: len o pár riadkov nižšie.

Po tomto rozhovore sa určite nechystá prestať a preto si dovolím jednu informáciu: stále prijíma nové rukopisy. Ja síce nemôžem sľúbiť, že prejde každý rukopis ale nikdy to nevzdávajte. Keď tento článok číta niekto, kto premýšľa nad vydaním Ebooku- svojej vlastnej knihy tak neváhajte a skúste sa Stanovi ozvať.

Pridávam sem pre vás kontakt

Pamätám si ako sa ma niektorí ľudia snažili odradiť od vydania knihy a našťastie sa im to nepodarilo. Nedovoľte nikomu, aby vás znechutil. Keď máte sen, nepustite sa ho. Keď je tým snom vlastná knižka, skúste to. Prečo?

Pretože sny sa plnia :)



Stano, na úvod sa nám predstav vlastnými slovami. V rozhovoroch pred našim som vždy os
obnosť nejakým spôsobom uviedol. Aspoň pár slovami. Teraz by som to rád obzvláštnil. Ja o tebe viem niečo, čo nevieš ani ty, tak to prezradím. Si jeden z najaktívnejších ľudí ktorých poznám. Naozaj. Čo všetko robíš? A ako čo nám o sebe na úvod prezradíš?

Ahojte. Som človek, ako každý iný. Často hovorím, že sme ľudia, tak buďme ľuďmi. To znamená, že sa mi stále niečo nepáči a stále chcem niečo meniť k lepšiemu. Zmeny k horšiemu nenávidím, takže mám občas zvýšený tlak. Z mne známych dôvodov ma fascinuje vesmír a ľudská hlúposť a z mne neznámeho dôvodu nemám rád dáždniky :) A čo robím? Spím, varím, chodím do práce, chodím z práce. Bežný človek. A popri tom spravujem Greenie knižnicu, čo je asi jediný portál presne takéhoto zamerania, a spravujem Greenie Linux, jediný operačný systém zo Slovenska, ktorý je stále aktívny. Blogujem, predávam elektro (neporovnávať ma prosím s Mazurekom!) a robím školiteľa. Zaujímam sa o svet a učím sa od ľudí, ktorí vedia o niečom oveľa viac ako ja. A… robím dobrý guláš :)


Stano! Spravil si mi chuť na guláš :D No ale späť ku tvojej knižnici lebo je o nej určite veľa čo povedať a napriek tomu si o nej v tomto rozhovore až tak veľa nepovieme lebo na nás čakajú aj iné témy. Ako ti napadlo založiť Greenie knižnicu a aká bola tá cesta zakladania?

Nápad vznikol v linuxovej distribúcii Ubuntu. Ono je to fajn, ale skoro nikto to nepoznal a bolo pár vecí, čo by bolo dobre zmeniť k lepšiemu. Tak som sa pustil do návodu a oveľa neskôr, 14.9.2007, do distribúcie. Tak vzniklo Greenie ako počítačový operačný systém. Vytvárať systém je fajn, ale strašne, strašne zložité. Nastaviť niečo na bežnom PC je oveľa ľahšie ako na ISO obraze pre všetkých a veľa času som opravoval chyby, zisťoval prečo to nenabehne a tak podobne. Zato písanie návodu išlo kdekoľvek. Na akomkoľvek softvéri v akomkoľvek počítači a uloženie zmien netrvalo hodiny, ale sekundy. Postupne vznikli prvé dve knihy: Linux ako niečo navyše, čo je krásna knižka o filozofii a prístupe k informáciám (a dnes je absolútnym opakom toho, čo tvrdí Kotleba, Harabin alebo podobný človek) a Vodná Planéta. O tej poviem viac.

Vodná planéta bola pôvodne krátky sen, neskôr poviedka a oveľa neskôr román. Knihu som rozoslal po vydavateľstvách, kde som sa stretol s neochotou, ignoráciou a tak podobne. Odpísali mi malé vydavateľstvá s tým, že sa nevenujú beletrii a je im to ľúto, aj keď sa im obsah páči. Skrátka sa malé rybky zachovali ku mne lepšie ako tie veľké ryby. Rozhodol som sa, že nebudem rovnaký ako všetci ostatní a pôjdem na to inak. Z knihy, ktorú som mal hodiť do zásuvky či do pece, som sa rozhodol urobiť trilógiu. A táto trilógia sa stala začiatkom projektu knihy.greenie.sk, neskôr knihy.rs-design.sk, až vznikol súčasný projekt Greenie knižnice na aktuálnom webe greenie.elist.sk. Tu je dobre a nikam sa nechystám. Prvé knihy som napísal ja sám a išlo o rôzne krátke diela. Každému odporúčam nevešať hlavu, neriadiť sa ľuďmi, ktorí vedia len nenávidieť a vypýtať si súkromnú kritiku.


Ešte sa vrátim k Vodnej planéte. Prvý diel nájdete tu. Jediným klikom sa vyberiete na veľké dobrodružstvo :)

Okrem kníh ďalších autorov, vydávaš aj svoje E-booky. Nebudem sa ťa pýtať koľko ich už máš od založenie knižnice lebo ich je určite obrovské množstvo. Alebo vieš čo? Budem sa to pýtať lebo ma to začalo zaujímať. Máš prehľad koľko kníh si už vydal od založenia Greenie knižnice? Myslím svoje vlastné.

Zhodou okolností som konečne všetky knihy z Greenie knižnice nahodil do tabuľky na Google dokumentoch, takže môžem akýkoľvek údaj ľahko vytiahnuť. Navyše sa dajú knihy zoradiť podľa autorov. V čase písania tejto odpovede som napísal 72 kníh. Je tam niekoľko knižných sérii, veľa poézie, kníh o kreatívnom písaní, drobných encyklopédii, dokonca kuchárka. Vydal som tiež niekoľko návodov k hrám i hry samotné a tiež niekoľko hudobných albumov, kvízov a ďalšieho obsahu. Jednu knihu mám v 5 jazykoch. Ťažšia otázka je, koľko kníh mám momentálne rozpísaných. To fakt neviem :)


Tie žánre do ktorých sa púšťaš sú naozaj rôzne. Ku ktorému žánru sa pri písaní najčastejšie vraciaš?

Čo je to žáner? Nepýtam sa preto, že by som nevedel, ale… načo sa škatuľkovať? Začal som s písaním Vodnej planéty a myslel som si, že je to celkom fajn a veľmi originálne fantasy. Podľa známej, ktorá sa do toho vyzná veľmi dobre, ide skôr o scifi. Písal som ďalšie fantasy, Prekliatie temných elfov. Pri písaní a čítaní som si aj pekne poplakal. A ono je to podľa znalcov viac horor ako fantasy. Tak neviem. Keď chcem písať básne, tak chcem písať básne. Nedávno som vydal zmes haiku a aforizmov a nazval som to HAIKUrizmy. Skôr môžem povedať, že by som chcel viac krátkych poviedok z reálneho sveta, ale mám ich naozaj málo. Viac ma chytá fantastika, kde je viac možností a dá sa použiť technika, akú nepoznáme – a mágia, ktorú nechápeme. Asi najčastejšie sa vraciam k tomu, čo má čo najviac spoločné s kreativitou.


Dovolím si upozorniť ešte na jeden odkaz. HAIKUrizmy na vás čakajú na tomto mieste :)

Greenie knižnica je úžasný projekt, ktorý nepochybne pomohol viacerým autorom. Čo tvoja knižnica znamená pre teba?

Zničený chrbát, dioptrie a nervy pri hľadaní správneho synonyma :)


Všetko to robíš zadarmo. Patrí ti moja úcta. Od vydania našej knižky Po prvej básni, ktorá prišla na svet len pred pár dňami už do knižnice pribudlo ďalšie dielo. Prichádza to spontánne alebo už máš zoznam kníh, ktoré postupne vydávaš?

Knižka, ktorá vyšla, je krátka a jednoduchá. Je však v angličtine. Čítal som návody na internete ohľadne jednej hry a zistil som, že žiadny z nich nie je v takom formáte, ako by som si prial. Načo mi je návod, kde je napísaný každý detail každej blbosti, ale nie je tam napísané, k čomu je to dobré a načo to použiť? Konkrétne som sa pustil do StarCraftu a urobil som kratučkú knižku o tom, čo sa dá s čím skombinovať, aby to bolo fajn. Bez vecí, ktoré nie sú nejaké potrebné. Nové knihy prichádzajú spontánne. Musí prísť nápad. Napríklad knihu Kompromis, čo je zbierka básní, som vydal po tom, čo sa fašisti dostali do povedomia. Vodnú planétu vtedy, keď som si uvedomil, že v Pánovi prsteňov je minimum ženských postáv. Alternatívnu históriu vtedy, keď som videl pár videí o tom, ako by vyzeral svet, keby Hitler vyhral 2. svetovú vojnu. Hneď mi napadlo, ako by to vyzeralo, keby sa zmenilo niečo v dávnejšej minulosti a spomenul som si na Kartágo. Ak sa niečo zmení oveľa skôr, tak bude aj svet úplne iný v súčasnosti, no nie?


Okrem Greenie knižnice ktorej venuješ veľa úsilia a času, máš určite aj iné záľuby. Ako najradšej tráviš čas, keď sa práve nevenuješ knižnici?

Počítače sú ako oheň. Dobrý sluha, zlý pán. Preto je podľa mňa dobré nechať všetko vypnuté a venovať sa niečom úplne inému. Ísť sa von prejsť, zahrať si ping-pong, robiť si srandu v robote. Čokoľvek. Rád chodím darovať krv, občas niekomu riešim depky či uvažujem nad návrhom bývania pre chudobných či ľudí so zdravotným postuhnutím. Zaujímam sa o politiku, vedu a v podstate čokoľvek, čo je tak v knihách, ako i na moderných médiách, napríklad Youtube. Mám priateľku, s ktorou si rád niečo zahrám, ak má výnimočne náladu – a okrem iného sa venujem svojim štyrom kožúškom.


Si väčší priaznivec psov alebo mačiek?

Psíka nemám a myslím si, že pre neho by bol lepší veľký pozemok a človek, čo má viac voľného času. Mám však troch kocúrov, jednu mačičku (predtým dve). V rodine nemám nejakú špeciálnu lásku k zvieratám, som panelákový typ. Hmm, to znie ako diagnóza :) Jedného dňa k nám tie zachránené mačence prišli a ja som si ich veľmi obľúbil. Po dopísaní tejto odpovede beriem do ruky lopatku :)


Presne tak. Tiež zastávam názor, že hafan potrebuje väčší priestor ako bytík a oveľa viac času s ľudským priateľom ako len ráno pred prácou a večer po nej. Pes si vyžaduje pozornosť, priestor na vybláznenie a čas s človekom. Neviem si predstaviť, že by som ho priniesol do bytu a to ani keď viem, že mám hafanov rád. 

Môžeš si vybrať jednu - akúkoľvek superschopnosť okrem „ovládania každej superschopnosti“. Ktorá by to bola?

Ovládanie každej druhej superschopnosti. Ale rád by som odstraňoval problémy tohto sveta. Je to ako s demokraciou: Nepotrebujeme odstraňovať demokraciu samotnú, ale odstraňujme jej nedostatky. Veľa vecí sa dá opraviť, nastaviť lepšie. Ak by som mal superschopnosť, že by som mohol kúzelníckou paličkou motivovať úplne demotivovaných ľudí a dať im na to vhodné podmienky, tak by to bolo super. Síce by som nelietal a nebol by som špeciálne výnimoční, ale bolo by menej ľudí, čo sú na tom naozaj veľmi zle. A to je myslím pekný cieľ.


Stano, vedel som, že sa tej „každej superschopnosti“ chytíš a nadviažeš na ňu niečim, čím si aj nadviazal :D

Prezradíš nám svoje plány a vízie do budúcna? Či už s Greenie knižnicou alebo nejakým iným projektom. Pokojne aj z osobného život, keď sa nám chceš viacej otvoriť ale nebudem ťa nútiť.

Mám plán? Nemám plán? Neviem. Keď niečo príde, čo sa môže zmeniť, tak to zmením. Nemám žiadny projekt, ktorý by urobil veľa. Akurát som sa presťahoval a mám ešte veľa plánov. Aktuálne mám plán poskladať drevotrieskovú skriňu, ktorá je od výroby dosť krivá. Drž mi palce :)


Držím a som presvedčený, že naši čitatelia taktiež ale bez palcov sa ti bude ťažšie robiť.

Priatelia a vážení čitatelia: Je to tu. Je tu záver rozhovoru. Jedna zaujímavosť: Bolo to najrýchlejšie dokončené interview.

Veľmi vám ďakujem za čas, ktorý ste venovali tomuto článku, za každú vašu odozvu a za priazeň. Vážne. Ste skvelí :) ĎAKUJEM


Rovnako ako v rozhovore predtým, záver tiež prenechám len, a len pre teba. Čo by si chcel našim čitateľom odkázať?

Hlavne sa nenechajte znechutiť. Nikto nepozná Váš svet lepšie ako vy. Pre nikoho nie je tak dôležité presne to, čo chcete povedať. Umenie je o nevšednosti a nebojte sa byť nevšední. Nemusíte zmeniť svet od základov, ale postavme sa na tú správnu stranu. Sme ľudia, tak buďme ľuďmi. Robme chyby, učme sa z nich a pomáhajme ostatným.









autor

Dávid Matuš

@davidmatus_

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Interview s @alwe_brh

Interview s @mattias.art_tattoostudio

Interview s @deal.with.nature_romi.elischer