Interview s @liviahlavackova

 

Lívia Hlavačková, autorka kníh a držiteľka titulu Lady Řádu fantasy a nositeľka meča. K titulu sa určite ešte vrátime. Rád by som začal od začiatku, potom možno skočím do súčasnosti a neskôr do jadra medzi alebo pôjdeme pekne postupne. Tak ako zatiaľ žiadny rozhovor, ani tento nie je nalinajkovaný takže som tiež zvedavý na výsledok. To, čím som si istý, že to bude veľmi zaujímavé. Lívia, už od detstva si sa chcela stať spisovateľkou? Odpoveď zatiaľ rovnako ako naši čitatelia nepoznám, preto svoju otázku doplním. V prípade, že nie, kedy u teba nastal ten zlom, kedy si si povedala „Rada by som sa ňou stala!“?


Od detstva som si rada vymýšľala príbehy. Najlepšie sa mi vymýšľali, keď som sa schovala za posteľ v rodičovskej spálni, a tam som ich rozprávala sama sebe, bábikám alebo bratovým autíčkam celé hodiny. Neskôr som niektoré svoje príbehy začala písať, no vždy len tak sporadicky. Pár rokov som písala a potom zasa nie. Nikdy som však nemala ambíciu „stať sa spisovateľkou“. Chcela som skrátka písať, sprostredkovať svoje príbehy a nápady iným, dúfať, že sa im budú páčiť rovnako, ako mne. V súčasnosti venujem písaniu veľa svojho času, zmenila som dokonca svoju prácu tak, aby sa mi lepšie tvorilo. Neviedla ma však k tomu potreba „stať sa spisovateľkou“. Dokonca sa veľmi pomaly stotožňujem s tým označením, hoci definíciu spisovateľa podľa krátkeho slovníka slovenského jazyka z roku 2003 spĺňam dávno.


Ako už načrtol tvoj titul, ku ktorému sa vrátime ale ešte nie hneď teraz, si autorkou, ktorá sa pohybuje vo fantasy. Púšťaš sa do písania aj iných žánrov, aj keď možno nie kvôli knižnej podobe ale len pre seba a blízkych priateľov?

Skôr prepletám fantasy s inými žánrami, najčastejšie asi detektívkou, ale zabŕdla som už do kadečoho. Väčšina mojich nápadov však má prvky fantastična.


Čítaš len fantasy príbehy?

Nie, kdeže, čítam kadečo na čo mám práve náladu. Na strednej som čítala takmer výlučne fantasy, ale tie časy sú dávno preč. Romanca, sci-fi, detektívka, krimi, triler, životopisy, historické romány,... Striedam to podľa nálady.


Priznávam sa, že fantasy nie je môj najvýhľadavanejší žáner a aj keď riskujem, že nado mnou mávne rukou polovica čitateľov, či už rozhovorov alebo kníh, musím sa priznať, proste musím. Najväčšou pravdepodobnosťou za to môže Harry Potter. Nie knihy. Knihy som nečítal. Začal som prvým filmom ešte ako chlapec, a film mi pokazil nadšenie z príbehu, ktorý miluje milióny ľudí. Kedže som knihy nečítal, nemám právo o nich rozprávať a verím tomu, že sú napísané bravúrne. Spravil som proste krok vedľa tým, že som začal filmom. 😀

Prečo to takto otvorene píšem? Pre tri dôvody: otvorenosť je podľa mňa tá najlepšia cesta a ja k vám chcem byť úprimný. Druhý dôvod je, že napriek tomu sa nájdu aj fantasy príbehy, ktoré ma doslova nadchnú. Jednym z nich je Pán prsteňov. Čím chcem len naznačiť, že by sme nemali veci, ani ľudí škatuľkovať. Buďme veciam a k ľuďom otvorení. Verím tomu, že nás často prekvapia.

Tretí dôvod je ten, že cítim obrovskú úctu ku každému, kto fantasy píše. Treba na to perfektne ovládať svoju fantáziu.

Vážim si ťa Lívia a je mi cťou, že si súhlasila s mojimi amatérskymi rozhovormi.


Tento rok ti vyšiel prvý diel série- Gwind. Koľko dielov môžeme očakávať?

Gwind je plánovaná trilógia. Druhý a aj tretí diel by mali vyjsť v roku 2021. Taký máme plán s vydavateľstvom Artis Omnis.


Vieš Gwind opísať jednou vetou?

Gwind Nezabiješ? je kniha o mladej žene z dvadsiateho prvého storočia, ktorá sa zrazu ocitne v akoby stredovekom svete s mágiou, kde je nútená bojovať o prežitie napríklad aj preto, že ju zajme Spoločenstvo vrahov.


Ako si prišla na nápad napísať tieto knihy?

Nápad prišiel s hrdinkou, teda s Gwind. Keď som ju prvýkrát „stretla“, nebola taká, ako ju môžu čitatelia spoznať v prvej časti trilógie. Vedela som, že si ju našli bolesť, útrapy, problémy, no i láska, milota a priateľstvo a tie z nej spravili takú hrdinku, akú som na začiatku zbadala vo svojich predstavách. Chcela som sa pozrieť na to, čo sa jej stalo.


Napísať knihu je proces. Keď nad touto vetou premýšľam, uvedomujem si, že si svoj proces vyžaduje všetko, čo robíme. Ale čo ma teraz zaujíma, je, ako prebieha ten tvoj proces písania? Najskôr nad príbehom premýšľaš, dolaďuješ detaily, vymýšľaš dejovú líniu a podobne alebo sa hneď pustíš do písania a nad detailmi premýšľaš popri tom ako píšeš?

Kedysi som písala bez nejakého plánu, časom som svoj postup zmenila. Teraz to kombinácia oboch a postupne sa prepracovávam k tomu, že si svoju tvorbu viac a viac plánujem.


Predsa len nejdeme pekne poporade 😀 poďme sa vrátiť pred sériu Gwind. Aké boli tvoje začiatky v písaní? A prosím, odhaľ nám konečne ako si si vyslúžila titul Lady Řádu fantasy?

Začiatky? Dá sa začiatky považovať prvá poviedka, ktorú som napísala na základnej škole o žiakovi, čo nemal rád špenát?

Titul je z literárnej súťaže O nejlepší fantasy, kam som poslala novelu Drozd (detektívne fantasy s prvkami westernu). Finalistov tejto súťaže potom tradične slávnostne pasujú za Sir/Lady Řádu fantasy a víťaz môže (nemusí, nie každý rok ho dávali) získať meč a stať sa tak zároveň nositeľom meča. Drozda som písala s vidinou, že chcem ten meč. Podarilo sa mi to. Dodnes mi robí radosť a visí na stene.


Všetky tvoje kroky, všetka snaha ťa doviedla ku vlastným knihám. Je to úžasné. Naozaj- kde je snaha, tam to ide. Ešte som to nespravil tak to hneď napravím. Gratulujem ti k vydaniu knižky 😊

Ďakujem 😊


Máš už predstavu o ďalších knihách, možno aj nových sériách do ktorých sa pustíš po dopísaní Gwind?

Predstáv mám viac ako dosť, ale uvidím, ktorej sa chytím. Najskôr Gwind.



Ako najradšej tráviš dni?

Písaním, čítaním, cvičením jogy, tancovaním, hraním spoločenských hier, sledovaním seriálov, prechádzkami po okolí...



Máš radšej zimu alebo leto?

Leto


Lívia, posledná otázka. Oprav ma keď sa mýlim ale mám pocit, že sa rada smeješ. Prezradíš nám čo ťa najviac rozosmeje? 😊

Je niekto, kto sa nerád smeje? A neviem, čo ma rozosmeje, to vždy záleží od nálady a situácie. No ak chcem vsadiť na istotu, pustím si starý seriál o milej rodinke Addamsonovcov.


Ďakujem ti Lívia za to, že si bola ochotná odpovedať na pár otázok. Dúfam, že ťa aspoň jedna z nich prekvapila a bola iná ako tie na ktoré si už možno zvyknutá odpovedať. Verím, pokojne ma vyveď z omylu keď to tak nie je, ale verím, že si sa pri našom rozhovore cítila príjemne. Nerád by som nudil 😀. Tebe, aj všetkým tvojim knihám želám veľa úspechov 😊

Ďakujem za rozhovor, aj za prianie 😊 Tiež prajem veľa úspechov s rozhovormi.


Drahí čitatelia, keď vás zaujíma niečo, čo som sa Lívii nespýtal a zaujíma vás to, neváhajte mi napísať buď sem do komentára alebo na instagrame a keď Lívia odpovie, v úvode najbližšieho rozhovoru nájdete odpovedať, ktorú čakáte. Alebo možno úplne inú 😀.

Áno, stále verím tomu, že tu ešte nejakí čitatelia zostali aj po zistení, že nie som fanúšikom filmového spracovania Harryho Pottera 😀. Chcem vám poďakovať za pozornosť, ktorú ste venovali nášmu rozhovoru. Veľa to pre mňa znamená, ďakujem každému z vás a želám vám nádherný zvyšok dňa 😊 hádam sa tu spoločne stretneme pri ďalšom rozhovore 😀.

Teší ma Lívia, že si odpovedala na tieto otázky. Ďakujem ti 😊. Budem rád keď ešte na záver zanecháš aspoň zopár slov pre našich čitateľov 😊 Keď ešte nado mnou nemávli rukou a dočítali sa až sem 😀.

Nenechajte sa odradiť filmom Harryho Pottera a skúste si prečítať knihy 😊



autor

Dávid Matuš

@davidmatus_

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Interview s @alwe_brh

Interview s @mattias.art_tattoostudio

Interview s @deal.with.nature_romi.elischer