Interview s @alwe_brh

 

Ahojte. Všetkých vás vítam pri prvom špeciálnom slovensko-anglickom rozhovore. Kto obohatil rozhovor? Alwena. Alwena je bojovníčka... Ale dáma, milovníčka jedla a smiechu. Ovláda jedno pôvabné umenie. Bojové umenie Wushu. Čo sa dnes dočítate? Veľa zaujímavostí. Napríklad... Nechajte sa prekvapiť. Nebudem dlhšie zdržiavať lebo som tiež zvedavý, čo všetko sa dozviem. 


Hello. I welcome you all to the first special Slovak-English interview. Who will enrich our conversation today? Alwena. Alwena is a warrior... But a lady, a lover of food and laughter. She masters one charming art. The martial art of Wushu. What are you going to learn? For example... Or you know what? Letś be surprised. I won´t linger any longer because I´m also wondering what we will find out.



Začneme od základov. Čo je Wushu? 

Let´s start with the basics. What is Wushu?

Hi everyone !

There is a lot to say but, to make it simple, we could say that: Wushu is a chinese martial art, based on the traditional Chinese culture, more known as kung-fu but in fact, it englobes many styles such as kungfu, qigong (soft health gymnastics), taiji, sanda (chinese boxe), etc. It’s also a philosophy about self-work, a reflection of being in harmony with your body and environnement, an idea of a balance between force, feeling, explosiveness, etc. It’s as well an entire culture, the term “wushu” is anchored in the chinese culture as “Yǎngshēng fǎ”, which you could translate as “who feeds life, longevity”.


Ahojte všetci!

Je toho veľa, čo by sa dalo povedať ale aby sme si to zjednodušili: Wushu je čínske bojové umenie založené na tradičnej čínskej kultúre, známejšie ako kung-fu, ale v skutočnosti zahŕňa mnoho štýlov, ako je kung-fu, qigong (ľahká ozdravná gymnastika), taiji, sanda (čínsky box) atď. Je to tiež filozofia o samostatnej práci, odraz súladu s vašim telom a prostredím, predstava rovnováhy medzi silou, citom, výbušnosťou a podobne. Je to rovnako ako celé kultúra, pojem "wushu" je v čínskej kultúre zakotvený ako “Yǎngshēng fǎ”, čo by sa dalo preložiť ako "kto živí život, dlhovekosť".


Ako dlho sa venuješ umeniu?

How long have you been doing this art?

I’ve been practicing it for seven years now. I train pretty much everyday and I’m learning different styles. I mostly practice modern kung-fu, chinese boxe (sanda) and self-defense, as well as different weapons such as sword, spear, and fan. But I tried many other styles too like taiji, qigong, traditional and shaolin kungfu, animal styles, and other weapons. 

Cvičím to už sedem rokov. Cvičím skoro každý deň a učím sa rôzne štýly. Väčšinou cvičím moderné kung-fu, čínsky box (sanda) a sebaobranu, rovnako ako rôzne zbrane, ako napríklad meč, oštep a podobne. Ale vyskúšala som aj mnoho ďalších štýlov, ako napríklad taiji, qigong, tradičné a šaolinské kungfu, zvieracie štýly a ďalšie zbrane.


Priznám sa, že ma tvoj príbeh veľmi zaujíma. Čo ťa priviedlo k Wushu?

I admit I´m very interested in your story. What led you to Wushu?

It’s quite a funny story. I started when I was 15. Before I started, I hated sports, I never enjoyed any physical activity I tried, and I was doing very very bad. I was always inside my home or my parent’s company. My father is a fan of kungfu and martial art movies so he forced me to try with him. Then, as soon as I started it became a passion and nobody could stop me practicing, and it’s still the case. 

Je to celkom zábavný príbeh. Začala som, keď som mala 15. Predtým, ako som začala, som neznášala šport, nikdy ma nebavila žiadna fyzická aktivita, ktorú som skúšala, a ani som v nich nebola dobrá. Vždy som bola doma alebo v spoločnosti rodičov. Môj otec je fanúšikom kungfu a filmov o bojovom umení, takže ma prinútil, aby som to s ním skúsila. Hneď, ako som začala, stala sa z toho vášeň a už som nechcela s cvičením prestať, a stále to tak je.

Kung- fu ma upútalo od... Asi od prvého filmu, ktorý som videl s Bruce Lee. Bolo to naozaj dávno. Osobne sa mu nevenujem ale netajím sa tým, že ma k nemu láka stále viac. Teraz ma oprav ak sa mýlim ale podľa mňa sú bojové umenia z polovice alebo možno aj z väčšej časti o rozmýšľaní a disciplíne. Všetky tie pohyby sú podľa mňa len akýmsi logickým výsledkom myslenia.

Ako to vnímaš ty? Je to hlavne o koncentrácii alebo fyzickej sile?

Kung- fu has attracted me since... probably since the first movie I saw with Bruce Lee. It was really a long time ago. I don´t do it personally, but I don´t hide the fact that it interests me more and more. Now correct me if I´m wrong, but in my opinion, mortial arts are also about meditation and discipline. In the end all those moves are logical result of thinking.

How do you feel about it? Is it mainly about concentration or physical strenght?

It’s true that martial arts require quite a strong discipline if you want to progress and it involves a big part of philosophy, understanding of how the world works, it’s about a work on your body, but not entirely, also on the mind, etc.

But at the end, it’s more than just logical movement, logical way to practice or think, it has a great part of feeling too. I have the enormous chance to have a chinese teacher who teaches us the importance of feeling what you do. You can learn many movements, but at the end you can know immediately if what you do isn’t correct if you have this feeling. You see immediately if someone knows what he's doing.

It requires will, strength, flexibility, and all the things that are composing the yin-yang notion. The mix between all those notions is why wushu is so beautiful.

There are styles that permit to work more on some of those aspects: for example taiji and qigong bring more cultural work about health with exercises such as massages or meditation even if kungfu does it too in a different way.

Je pravda, že si bojové umenie vyžadujú dosť silnú disciplínu ak chcete napredovať, a to zahŕňa z veľkej časti filozofiu, pochopenie toho, ako svet funguje. Ide o prácu na vašom tele, no tiež na mysli atď.

No nie je len logický pohyb, logický spôsob precvičovania alebo premýšľania, ale aj veľká časť citu. Mám príležitosť mať čínskeho učiteľa, ktorý nás učí dôležitosti cítenia toho, čo robíme. Môžete sa naučiť veľa pohybov, ale musíte zažívať ten správny pocit ak to robíte správne. Podľa neho sa dá zistiť, či niekto vie, čo robí.

Vyžaduje to vôľu, silu, flexibilitu a všetky veci, ktoré tvoria jing-jang. Kombinácia všetkých týchto predstáv je dôvod, prečo je wushu tak krásne.

Existujú štýly, ktoré umožňujú pracovať viac na niektorých z týchto aspektov: napríklad taiji a qigong prinášajú prácu v oblasti zdravia, pomocou cvičení, ako sú masáže alebo meditácie, aj keď tu sa kungfu robí iným spôsobom.


Kung fu je osobitné bojové umenie alebo je to pomenovanie športu do ktorého sa radí Wushu, taiji a mnoho ďalších techník?

Is kung fu a separate martial art or is it the name of a category that includes Wushu, Tai chi and many other techniques?

Technically, wushu is all of the chinese martial arts, internal and external. It englobes many different styles. To make it simple, it englobes all the chinese martial arts (mostly kungfu, qigong and taiji) as well as different styles (external and internal) and the purpose is to develop the physical body and cultivate mental strength and health.

Technicky je Wushu všetko čínske bojové umenie, vnútorné aj vonkajšie. Zahŕňa mnoho rôznych štýlov. Zjednodušene, zahŕňa všetky čínske bojové umenia (väčšinou kung fu, qigong a taiji), ako aj rôzne štýly (vonkajšie a vnútorné) a účelom je rozvoj fyzického tela a kultivácia duševných síl a zdravia.


Ako vyzerá tvoj tréningový deň?

What does your training day look like?

It can change depending on what my teacher tells me to work on. But usually, I train about 1h30 and 2h, so I'm starting by warming up. I then practice all my jumps. Once I did it, I work on the basis, and then movements. I finish with some musculation and flexibility exercises. Of course, sometimes it’s different, I can concentrate on techniques, practice the entire movements for competitions, etc.

Môže sa to meniť v závislosti od toho, na čo mi učiteľ hovorí, aby som pracovala. Ale zvyčajne trénujem okolo hodinu aj pol až dve hodiny. Začínam rozcvičkou a potom precvičujem skoky. Keď to urobím, pracujem na základoch a pohyboch. Končím cvikmi na posilnenie a svalou a flexiblitu. Samozrejme, niekedy je to iné, môžem sa sústrediť na techniky, precičiť celé zostavy pohybov na súťaž atď.


Trénuješ radšej v telocvični alebo v prírode?

Do you prefer to train in the gym or in nature?

Practicing anywhere is really fun, because it’s a new way to practice and it’s a different work than in the gym, but it’s more comfortable to train in a space you know, especially for jumps, because it’s safer to have a ground in which you can be confident and safe from the meteo.

Cvičenie kdekoľvek je naozaj zábava, pretože je to nový spôsob cvičenia a je to iná práca ako v posilňovni, ale je pohodlnejšie trénovať v priestore, ktorý poznáte, najmä pri skokoch, pretože je bezpečnejšie mať pôdu, na ktorej si môžete byť istí a v bezpečí pred počasím.


Wushu sa venuješ aj súťažne?

Do you also compete in Wushu?

I do, I try to leave as many experiences as I can in wushu. So I obtained my first duan three years ago, so the equivalent of the black belt. I also participate in competitions when I can. For now, I’m a qigong France Champion and several times regional Kungfu Champion. I didn’t have the chance to participate often, I'm going to continue giving my best!

Áno, snažím sa vo Wushu nazbierať čo najviac skúsenosti. Svoj prvý duan som získala pred tromi rokmi, to je ekvivalent čierneho pásu. Ak môžem, zúčastňujem sa aj na súťažiach. Zatiaľ som šampiónom qigongu vo Franzúzsku a niekoľkonásobným regionálnym šampi=onom v Kungfu. Nemala som veľa možností zúčastniť sa, no budem sa naďalej snažiť!


Zatiaľ jediný rozhovor so športovcom v Dávidovinách bol s mojim dobrým priateľom Dominikom. On sa venuje karate. Spýtal som sa ho podobnú otázku akú sa chcem spýtať teba. Sleduješ dianie okolo Wushu alebo sa sústredíš len na svoje výkony?

So far, the only conversation in Davidoviny with the athlete has been with my good friend Dominik. He does karate. I asked him a similar question I want to ask you. Do you pay attention on the world of Wushu or do you rather focus on your performace?

Of course it’s always interesting to be open-minded, it’s a big value in martial arts, and see other styles and other people practicing, whether it’s from competitions or just training. After all, wushu is all about sharing with others. However, it’s important to keep in mind that it’s to improve yourself and learn, not to be better than someone else. 

Samozrejme, vždy je dobré byť otvorený. V bojovom umení je to veľká hodnota a je dobré vedieť, ako sa cvičia ďalšie štýly a ako cvičia iní ľudia, či už ide o súťaženie alebo tréning. Wushu je koniec koncov o zdieľaní s ostatnými. Je však dôležité mať na pamäti, že cieľ je zlepšiť sa a učiť sa, nie byť lepší ako niekto iný.


Ako ti tvoje umenie zmenilo život? Čo ti to prinieslo a možno naopak vzalo?

How did this art change your life? What did it give you and maybe... what did it take away?

It has changed a lot for me, I was a very shy person, and I was so bad at sport. It gave me self-confidence, I learnt that everything is possible if you work. I discovered a true passion and true friends, and it’s always a pleasure to share with everyone !

It gave me the opportunity to be myself and to take a path that makes me enjoy life. It’s the source of many treasured memories and to beautiful projects that I wouldn’t have the courage to try if I hadn’t learnt how important it is for me to follow my dreams.

I don’t think it took me much because I wouldn’t be the person I am today without it. Of course it needs some sacrifices but with organization, you’re not obligated to give up on your hobbies or studies, or anything else. Of course, sometimes it takes you a lot of time to work for your objectives but it never lasts.

Veľa vecí sa pre mňa zmenilo, bola som veľmi plachý človek a bola som športové drevo. Dodalo mi to sebavedomia, dozvedela som sa, že všetko sa dá, ak tvrdo pracuješ. Objavila som skutočnú vášeň a skutočných priateľov s ktorými sa o ňu delím.

Dalo mi to príležitosť byť sama sebou a ísť cestou, vďaka ktorej si môžem užívať život. Je to zdroj mnohých vzácnych spomienok a krásnych projektov, ktoré by som nemala odvahu vyskúšať, keby som sa nedozvedela, aké dôležité je pre mňa ísť si za svojimi snami.

Nemyslím si, že mi to niečo zobralo, pretože by som bez toho nebola človekom, ktorým som dnes. Samozrejme, že to vyžaduje určité obete, ale ak si to dobre zorganizujete nemusíte sa vzdať svojich koníčkov alebo štúdia alebo čohokoľvek iného. Samozrejme, niekedy vám zaberie veľa času pracovať na dosiahnutí svojich cieľov. Ale nakoniec sa splnia.


Čo pre teba Wushu znamená?

What does Wushu mean to you?

To me it’s an absolutely complete martial art, in which you never stop learning. It mixes strength, flexibility, jumps, feeling, gracefulness, etc. It’s such a beautiful art that deserves to be known. It’s also a great philosophy and culture, about the Human and everything that composes himself and his environment. It’s a practice on your body and mind, and principles like the respect of others, the self-work, the idea of always pushing through your limits to give the best of yourself.

Pre mňa je to všetko- zahrňujúce bojové umenie, v ktorom sa nikdy neprestanete učiť. Mieša sa v ňom sila, flexibilita, skoky, cit, ladnosť atď. Je to nádherné umenie, ktoré si zaslúži byť známe. Je to tiež skvelá filozofia a kultúra o človeku a všetkom, čo tvorí jeho a jeho prostredie. Je to tréning vášho tela a mysle. Sú to aj princípy ako rešpektovanie ostatných, samostatná práca a myšlienka neustáleho posúvania svojich hraníc, aby ste zo seba dostali to najlepšie.


Alwena, Dávidoviny sú blog, ktorý sa venuje hlavne rozhovorom... Aby som bol presný, zatiaľ sa venuje len rozhovorom a v každom jednom nájdeš minimálne jednu otázku, ktorá možno ale len možno vyčnieva. Tá otázka je vždy iná ako ostatné. Je to otázka, ktorá sa zdá, by sa bez nej rozhovor zaobišiel ale nie je to tak. Bez takých otázok si už rozhovor neviem predstaviť 😀. Pre teba som si pripravil otázku na ktorú by som dlho hľadať odpoveď keby sa ma ju niekto spýta.

Alwena, Dávidoviny is blog about conversations... to be precise, so far it only deals with interviewa and in each one you will find at least one question that may but only may stand out. That question is always different from the others but our readers can´t imagine an interview without such a question 😀. I would be caught off guard too if someone asked me this.


Chcela by si sa dorozumievať so zvieracou alebo s rastlinnou ríšou?

Would you like to communicate with the animal or plant kingdom?

If I have to choose, I would say that both seem to be very interesting. However, I'm the kind of person who likes taking time to enjoy simple moments, I like taking time to enjoy the sun, the breeze, the sea, or just a good movement at home. So I would say that, I’m pretty much conscient of nature so I would choose animals, so that I could understand them better, especially my cat ! Plus, I love animals! 😀

Ak si mám vybrať, povedala by som, že obe sa mi zdajú byť veľmi zaujímavé. Som však ten typ človeka, ktorý sa vie tešiť z drobných radostí života, rada si užívam slnko, vánok, more alebo aj dobré cvičenie doma. Kedže mám dobrý vzťah s prírodou, tak by som si vybrala zvieratá, aby som im lepšie rozumela, hlavne mojej mačke! Navyše ja zvieratá milujem! 😀


Kung fu je úžasné ale rozhovor nie je o ňom. Rozhovor je o tebe a preto ti položím aj trochu osobnejšie otázky. Nebude ich veľa lebo sa pomaly blížime ku koncu rozhovoru a neboj sa, nebudú až tak veľmi osobné ako si možno teraz predstavuješ. Súkromie je dôležité.

Kung fu is amazing, but the conversation is not about it. The conversation is abou you, so I will ask you a little more personal questions. There won´t be many because we are slowly approaching the end of the interview and don´t worry, they won´t be as personal as you might imagine. I respect your privacy.




Chápem, že si bojové umenie vyžaduje kopec času ale predpokladám, že máš aj iné koníčky. Čo ešte rada robíš?

I understand that martial arts take a lot of time, but i assume you have other hobbies. What else do you like to do?

We could say I don’t have a lot of hobbies because I spend a lot of time with the one I already have. But I’m a big fan of video games and all the culture around them (artbooks, easter eggs, figurines, music, etc). I play pretty much everything and I try a lot of games, it’s a passion that I share with my two brothers. I also like manga and anime.

I like trying new things, especially in art. I love creating new things, having new projects, learning photography too.

I’m also very passionate about my studies, especially marketing. I’m currently studying the management of companies and entrepreneurship and it’s fascinating !

I also love simple things such as food, or just enjoying present time and life, no matter where I am.

Dalo by sa povedať, že nemám veľa koníčkov, pretože trávim veľa času s týmto. Ale som veľkým fanúšikom videohier a všetkej kultúry okolo nich (Art booky, easter eggy, figúrky, hudba atď.) Hrám skoro všetko a skúšam veľa hier, je to vášeň, ktorú zdieľam so svojimi dvoma bratmi. Tiež pracujem na nových projektoch, študujem tiež fotografiu.

Tiež ma veľmi zaujíma štúdium, najmä marketing. Momentálne študujem manažment firiem a podnikanie. Je to fascinujúce!

Tiež milujem jednoduché veci, ako je jedlo, alebo si len úžívam okamih a život, nech robím čokoľvek.


Máš radšej sychravé alebo slnečné dni?

Do you prefer rainy or sunny days?

I like both but I have a little preference for rainy days, since it rains quite a lot where I live. After all, Breton people are known for their love of rain.

Mám rada oboje, ale trochu uprednostňujem daždivé dni, pretože tam, kde bývam, dosť prsí. Bretónci sú koniec koncov známi svojou láskou k dažďu.


Je tu koniec rozhovoru. Z celého srdca ďakujem každému kto rozhovor dočítal až sem. Keď sme už tu, znamená to, že sme spoločne prešli ďalšiu písmenkovú púť a za to vám skutočne ďakujem 😊. Budem rád keď zanecháte svoj názor na to, čo si o rozhovore myslíte 😊

Tak ako predtým, aj teraz máte možnosť spýtať sa niečo, čo vás zaujíma. Váš názor, pripomienku alebo vašu otázku mi napíšte do komentára alebo do správy a ja otázku prepošlem ďalej. Verím tomu, že v úvode ďalšieho rozhovoru nájdete svoju odpoveď. 😊 


Alwena, dúfam, že ťa odpovedať na moje otázky aspoň trochu bavilo. Som rád, že si tu s nami bola. Ďakujem a želám ti veľa úspechov a aby si si na tvári zanechala svoj úsmev aj do ďalších dní.

Záver rozhovoru je tvoj. Keď máš ešte na srdci niečo, čo by si rada odkázala našim čitateľom, zvyšok článku je len pre teba. 😊

Alwena, I hope you had fun answering my questions. I´m glad you were here with us. Thank you. I wish you success and I hope that you will keep a smile on your face for the next few days.

The final words of our conversation are yours. If you have something on your mind that you would like to pass on to our readers, you can share it with us here. 😊

Thank you so much for this fantastic opportunity! I’m glad I could participate in this adventure, it was fun. See you everyone!

Ďakujem veľmi pekne za túto fantastickú príležitosť! Som rada, že som sa mohla zúčastniť tohto dobrodružstva, bola to zábava. Vidíme sa!





autor Dávid Matuš

@davidmatus_

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Interview s @mattias.art_tattoostudio

Interview s @deal.with.nature_romi.elischer